2012. március 27., kedd

Pudingos ökörszem

















Az ökörszem egy igen kedvelt péksütemény.Leggyakrabban túró töltelékkel lehet találkozni vele, de láttam már már sós változatot is, sőt egy hasonlót én is készítettem már. Az húsos volt, de mondjuk kapros-túróval is el tudnám képzelni.
Most én egy egyszerű pudingos változatot készítettem el, a gyerekek szerintem ezt kedvelik a legjobban. Pudingot a DM-ben szoktam venni, ott gluténmentes, bio kapható.
A tésztája egy egyszerű kalácstészta.
Hozzávalók:

  • 60 dkg finomliszt
  • 1 tk. só
  • 3 ek. cukor
  • 1 tojás
  • 3 dl tej
  • 0,5 dl olaj
  • 3 dkg élesztő
A szokásos módon bedagasztjuk a kalácstésztát, majd duplájára kelesztjük. 

Míg kel, elkészítjük a tölteléket. 
A vaníliáshoz egy tasak pudingot elkeverünk 3,5 dl tejjel és sűrűre főzzük. Végül 3 ek. cukrot keverünk bele. Félretesszük hűlni.
A meggyeshez egy nagy üveg meggybefőtt levét leszűrjük, kimérünk belőle 3,5 dl-t, ha nincs annyi, akor vízzel pótoljuk. Egy tasak vaníliás pudinggal kikeverjük és sűrűre főzzük. Ha a meggylé cukros volt, akkor nem kell már édesíteni. Ezt is félretesszük hűlni.

A közben megkelt tésztát enyhén lisztezett felületre borítjuk és tíz egyforma darabba vágjuk.


A darabokból zsemléket formázunk, amiket azonnal el is lapítunk:


Letakarjuk és kb. 30 percig pihenni hagyjuk. 
Ezután egy egyenes, széles talpú bögrét lisztbe mártjuk és óvatosan lenyomjuk vele a tészta közepét.


Az így kapott mélyedést megtöltjük a töltelékkel. Először a meggyes- pudingos krémet kenjük bele, úgy, hogy körben vastagabb legyen, majd a közepébe a vanília pudingból teszünk.
Ismét hagyjuk kb. 15 percet pihenni. Ezalatt a sütőt előmelegítjük 180 fokra.
Előveszünk egy egész tojást, felverjük és a tésztát lekenjük vele a töltelék körül.
15 percig sütjük. Miután kisült rácsra tesszük hűlni. A közepükbe egy-egy szem meggyet nyomunk:




14 megjegyzés:

Édeskonyha írta...

Hogy én mennyire szeretem az ökörszemet! És ezek valami gyönyörűek lettek! *.* Úúúúgy szeretnék egy darabot!

t3v, az okostojas írta...

minden pudingpor, ami kukorica- vagy krumplikeményítőből készül, gluténmentes (én még soha nem láttam búzakeményítős főzős pudingport).

Limara írta...

Édeskonyha! Köszönöm! :)

t3v! Igaz, csak amire nincs ráírva, hogy gm, az szennyeződhetett...de ez tényleg csak a lisztérzékenyeknek fontos! :)

Monki írta...

Kedves Limara! Ha este bedagasztom, akkor reggelig pihenhet a hűtőben? Akkor szeretném megsütni, ha felkelt a kisfiam. Köszönöm a segítséget:)!

Limara írta...

Igen, pihenhet, de az élesztőt érdemes 2 dkg-ra csökkenteni:)

t3v, az okostojas írta...

ha ez igaz, akkor rég rossz. mondjuk az összes bio cuccon, amit veszek, mindig szerepel, h ezt meg ezt is előállító üzemben készült. pl. a zabpehely zellert, földimogyorót stb. tartalmazhat. valahol abszurd, hogy tényleg ott tartunk, nekem kéne előállítanom mindent, ha biztos akarok lenni az eredetében. de ez csak mellékes volt :)

talán már kérdeztem más pudingosnál, de ez nem sűrűsödik be sütéskor? én nem érek el túl jó eredményeket, ha a puding szabadon van a kelt tésztán.

Névtelen írta...

Nagyon jó a recept, beiktattam a jövőheti menübe. Amúgy, ha a kelttésztába belteszem a pudingot, akkor teljesen mindegy, hogy GM, vagy nem, én azért szeretem a DM-est, mert mindig reménykedek, hogy abban nincs mesterséges színezék, de a legtöbbször síma kukorica keményítőből otthon csinálom a pudingot. 1 ek - 1 dl tej, a vaníliást igazi vaníliával és egy kis kurkumával, a csokis, meg simán kakaóval vagy csokival.

Névtelen írta...

kedves Limara!
Pogácsa-témában szeretnék segítséget kérni: a vajas pogácsa recepteddel meg lehet azt tenni, hogy a receptedet a formázásig pontról pontra betartva, már "pogácsaként" kerüla hűtőbe egy éjszakára, hogy ott/úgy lassan keljen...? vagy ez minőségi romláshoz vezet ennél a tésztánál...? (Ha elviseli ezt így a tészta, akkor mennyi idő kell neki az akklimatizálódáshoz, mielőtt forró sütőbe kerül?)
Nagyon szépen köszönöm a segítséged!
üdv,
Jázmin

Névtelen írta...

Kedves Limara! A meggyel mi történik?
Üdv Erzsi.

Névtelen írta...

Tegnap megcsináltam és elképesztően finom lett!!!! Nagyon ízlett a gyerekeimnek. Örök hála a receptért:)
Szabina

É.M. írta...

Jól néznek ki, nagyon. Én egy hasonlót szoktam készíteni, úgy hívják, hogy cseh fánk, de nem fánk, hanem ilyen kelt tészta, csak a tölteléke más: szilvalekvár, túró és mák. Ismeritek?

t3v, az okostojas írta...

a rend kedvéért: az Aldiban a Bella nevű pudingporra rá van írva, h gluténmentes, pedig nem bio.

Aji írta...

Végigpörgetve a megjegyzéseket, elsőre már azt nem értem,miért lényeges,hogy GLUTÉNmentes a pudingpor,ha finomliszttel készült sütemény töltelékéhez használjuk...

A másik,hogy annak,hogy BIO,semmi köze a gluténmentességhez...
Van sokféle BIO gluténtartalmú liszt, és van gluténmentes nem bio is :)

A recept biztosan szuper,ahogy a többi is :)

zsanna33 írta...

tegnap megcsináltam - más receptjével,egyezett minden csak 3 tojás volt ajánlva - ma elkészült a Tiéd... Ez a nyerő, tésztája puha, formás kis ökörfánkocskák lettek. Hálás köszönet Marcsi!!